Určení druhu a počtu úloh v testu
Počet úloh v testu a jejich druh by neměl být stanovován náhodně. Zastoupení jednotlivých témat ve výuce by se mělo odrážet i v počtu úloh v testu, které se k danému tématu vztahují. Určení počtu úloh je možné realizovat pomocí jednorozměrné obsahově-operační matice.
Toto určení předpokládá následující postup:
Analýza témat, která mají být předmětem didaktického testování
Zvolme si jako modelový příklad polytematický test zahrnující 4 témata s uvedenou hodinovou dotací.
Téma |
Počet |
I. |
6 |
II. |
3 |
III. |
12 |
IV. |
9 |
∑ |
30 |
Výpočet váhy jednotlivých témat
Váha je relativní podíl jednotlivých témat na celku, který bude předmětem testování. Váha se vypočítá tak, že počet hodin výuky se vydělí nejmenším z nich, tedy v našem případě 3.
Téma |
Počet |
Váha |
I. |
6 |
2 |
II. |
3 |
1 |
III. |
12 |
4 |
IV. |
9 |
3 |
∑ |
30 |
10 |
Stanovení počtu úloh v testu
Nyní určíme celkový počet úloh, které mají být v testu obsaženy. Tato volba záleží čistě na vůli vyučujícího a odvíjí se od jeho dalších záměrů (délka testu, typ úloh použitých v testu, náročnost testu, snaha o vysokou validitu a reliabilitu výsledků testu atd.). Vzhledem k chybě měření a k míře, ve které se na výsledcích textů projevují náhodné vlivy, je doporučováno, aby minimální počet úloh v testu činil alespoň 10.
V našem modelovém případě stanovíme celkový počet úloh v testu na 25.
Určíme počet úloh připadající na jednotku váhy. Získáme jej jako podíl celkového počtu úloh v testu a součtu jednotlivých vah (modré políčko). V našem případě tedy 25:10 = 2,5
Určíme počet úloh připadajících na jednotlivá témata. Jejich počet získáme jako součin váhy a počtu úloh připadajících na jednotku váhy (což je v tomto případě 2,5).
Téma |
Počet |
Váha |
Vypočtený |
I. |
6 |
2 |
5 |
II. |
3 |
1 |
2,5 |
III. |
12 |
4 |
10 |
IV. |
9 |
3 |
7,5 |
∑ |
30 |
10 |
25 |
Nyní pouze provedeme zaokrouhlení (údaje 2,5 a 7,5 – jeden údaj se zaokrouhluje směrem nahoru, druhý směrem dolů) a získáme tak skutečný počet úloh v testu, které se budou vztahovat k jednotlivým tématům (modrý sloupek).
Téma |
Počet |
Váha |
Vypočtený |
Skutečný |
I. |
6 |
2 |
5 |
5 |
II. |
3 |
1 |
2,5 |
3 |
III. |
12 |
4 |
10 |
10 |
IV. |
9 |
3 |
7,5 |
7 |
∑ |
30 |
10 |
25 |
25 |
V případě, že při stanovování počtu úloh v testu bereme v úvahu i úrovně osvojení poznatků (zapamatování a aplikace), je třeba vytvořit dvourozměrnou obsahově-operační matici. Obvykle zvýhodňujeme úlohy zaměřené na aplikaci poznatků oproti úlohám zaměřeným na zapamatování a reprodukci v poměru 2:1.
Skutečný počet úloh vztahujících se k jednotlivým tématům se nejprve rozdělí v poměru 2:1.
Téma |
Skutečný |
Zapamatování |
Aplikace |
I. |
5 |
1,7 |
3,3 |
II. |
3 |
1 |
2 |
III. |
10 |
3,3 |
6,7 |
IV. |
7 |
2,3 |
4,7 |
∑ |
25 |
|
|
Vypočtený počet úloh se dále zaokrouhlí podle obecně známých pravidel a získá se tak skutečný počet úloh testujících zapamatování poznatků a aplikaci poznatků, které budou v testu použity (červené sloupky).
Téma |
Zapamatování |
Aplikace |
Skutečný počet |
Skutečný |
I. |
1,7 |
3,3 |
2 |
3 |
II. |
1 |
2 |
1 |
2 |
III. |
3,3 |
6,7 |
3 |
7 |
IV. |
2,3 |
4,7 |
2 |
5 |
∑ |
8 |
17 |
||
∑ |
25 |
|