Řešení


První modelová úloha:


  1. Humboldtův proud není teplý proud.

ANO - NE


není příliš vhodná, neboť při formulování odpovědi opět dochází ke konfliktu mezi faktickým a mluvnickým záporem. Humboldtův proud je studený proud. Žák, který tuto znalost má, potom může být na pochybách, zda má odpovědět ANO, ve smyslu souhlasu s výrokem, že Humboldtův proud není teplý proud, a nebo zda má odpovědět, tak, jak je v češtině obvyklejší: NE, Humboldtův proud není teplý proud. Samozřejmě této mluvnické nuance je možné i zneužít, když žák bude hájit svoji fakticky špatnou odpověď jako správnou. Bylo by tedy vhodnější zápor v zadání úlohy vypustit, např.:

  1. Humboldtův proud je teplý proud.

ANO - NE


Úloha č. 2


  1. Univerzita Karlova se nachází v Praze.

ANO - NE


vypadá na první pohled jako jednoznačná. Přesto však jednoznačná není. Některé fakulty Univerzity Karlovy jsou umístěny i v jiných městech než v Praze (Hradec Králové, Plzeň), nelze proto jednoznačně souhlasit s výrokem uvedeným v úloze. Doporučujeme tedy změnu formulace úlohy tak, aby byla uvedena konkrétní součást Univerzity Karlovy, která se nachází pouze v Praze, např.:


  1. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy se nachází v Praze.

ANO - NE


V úloze č. 3


  1. Bitva u Slavkova byla nejvýznamnější bitvou na našem území.

ANO - NE


může být zdrojem nejasnosti to, podle jakého kritéria je hodnocena významnost jednotlivých bitev. Mohou být vzaty v úvahu např. důsledek pro český národ, početnost armád, doba trvání bitvy, množství padlých, počet zúčastnivších se hlav států, význam v evropském či světovém kontextu atd. Například vezmeme-li v úvahu důsledky pro český národ, mohou být jako významnější být považovány např. bitva na Bílé hoře, bitvy v rámci husitských válek, bitva u Sadové atd. Bylo by tedy vhodné přeformulovat úlohu ve smyslu vypuštění sporného a nejednoznačného přívlastku, např.:


  1. Bitva Tří císařů se odehrála u Slavkova.

ANO - NE


V úloze č. 4


  1. Častým projevem zralosti plodů je jejich pukání.

ANO - NE


je problematickým vyjádřením slovo častým. Žáci vědí, že existují plody pukavé, které po dosažení zralosti skutečně pukají, ale také vědí, že existují plody nepukavé. Může být tedy diskutabilní, co je považováno za častý projev. Bylo by vhodné úlohu přeformulovat tak, aby byla jednoznačnější, např. uvedením konkrétní skupiny nebo zástupce:


  1. Projevem zralosti plodů bobovitých rostlin je jejich pukání.

ANO - NE


Úloha č. 5


  1. Atmosférický útvar, v němž směřuje tlakový gradient od středu k okrajům, čímž na vzduchové částice, které se v prvním okamžiku začnou pohybovat v jeho směru, bude působit Coriolisova síla a stočí je vpravo od směru původního pohybu, načež díky nízké odstředivé síle dojde k ustálenému stavu, kdy se vzduchové částice ve vyšších vrstvách atmosféry pohybují podél izobar a obíhají střed útvaru ve směru pohybu hodinových ručiček, zatímco pohyb částic vzduchu v přízemních vrstvách je díky působení třecí síly stočen do směru tlakového gradientu se nazývá cyklóna.

ANO - NE


je velmi jednoduchá, obsahuje však natolik složité tvrzení, které velice znesnadňuje pochopení uváděné charakteristiky anticyklóny (tlakové výše). Žák, který dotyčné znalosti má, nebo který by anticyklónu bez problémů identifikoval na mapě, se může ztratit v komplikovaném popisu a nemusí tak být schopen správné řešení identifikovat. Při přeformulování můžeme použít zjednodušené charakteristiky, např.:


  1. Atmosférický útvar, v němž dochází k pohybu vzduchových hmot ve směru pohybu hodinových ručiček, se nazývá cyklóna.

ANO - NE

Je možné použít rovněž grafické vyjádření:


  1. Atmosférický útvar znázorněný v obrázku nad severozápadní a střední Evropou se nazývá cyklóna

ANO - NE