Úlohy uzavřené dichotomické
(true-false, úlohy s dvoučlennou volbou, alternativní úlohy)
Tento typ úloh patří mezi vůbec nejjednodušší. Předkládány jsou dvě varianty odpovědi, z nichž jedna je správná a má se určitým způsobem označit (podtržením, zakroužkováním atd.). Úlohy mohou mít nejrůznější podobu:
Předchůdcem Českého vysokého učení technického byl Královský český polytechnický ústav.
ANO - NE
Snižování hladiny krevního cukru (glukosy) způsobuje hormon (podtrhněte):
INZULIN - GLUKAGON
Stupňovité pyramidy starověkých Sumerů se nazývají zikkurraty.
SOUHLASÍM - NESOUHLASÍM
Tlak plynu v uzavřené nádobě na teplotě
ZÁVISÍ - NEZÁVISÍ
Úlohy uzavřené dichotomické se velice snadno navrhují. Jejich konstrukční jednoduchost však svádí k testování pouhých detailů, izolovaných faktů, někdy i zcela nepodstatných či triviálních poznatků. Největší nevýhodou těchto úloh je vysoké riziko uhodnutí správné odpovědi, které činí 50%. Jelikož mají tyto typy úloh obvykle vysokou úspěšnost řešení a jsou tedy málo obtížné, bývá vhodné z motivačních důvodů zařadit jednu či dvě úlohy tohoto typu na začátek testu. Snadnou úlohou na úvod se tak zmenšuje stres žáků vyvolaný při psaní testu.
Doporučení pro návrh dichotomických úloh
V úloze uvádějte vždy tvrzení, která jsou jednoznačně správná nebo nesprávná. Např.:
Hoření je slučování látky s kyslíkem.
ANO - NE
V tomto případě je možné obě varianty považovat za správnou odpověď. Slučování látek s kyslíkem je totiž jedna skupina reakcí, které se řadí mezi hoření. Hoření je tak nadřazený pojem ke slučování látek s kyslíkem. Žák tedy může pokládat za správnou odpověď ANO, neboť skutečně hoření je také (!) slučování látky s kyslíkem. Žák však může považovat za správnou i odpověď NE, neboť ne každé hoření je slučování látky s kyslíkem. (Hoří např. vodík s chlorem, železo s chlorem atd.)
Vyhýbejte se příliš dlouhým tvrzením. Bývají pro žáky nesrozumitelná a uniká jejich podstata.
V tvrzeních nepoužívejte nikdy dvojího záporu! Např.:
Neplatí, že ke Spartakovu povstání nedošlo za vlády tzv. druhého triumvirátu.
ANO - NE
Z formulace tvrzení a nabízených odpovědí může být žák zmaten. Ačkoliv zná správnou odpověď, nemusí být schopen správně vyřešit vztah mezi záporem mluvnickým a faktickým.
V tvrzeních nepoužívejte výrazy typu často, téměř, většinou, zřídka, málokdy, obvykle atd. Tvrzení potom nejsou jednoznačná, neboť žák může mít jinou představu o tom, co je např. často než učitel.
Pokud je v testu obsaženo více úloh uzavřených dichotomických, navrhujte zhruba stejný počet správných a nesprávných tvrzení.
Nepoužívejte vět okopírovaných z učebnice, ani je neobměňujte pouhým zařazením záporu. (V opačném případě se podporuje prázdné biflování.)
|