Řešení
1. V tabulce jsou doplněny požadované údaje:
Otázka |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
hrubý |
korekce |
Mirek |
a |
1 |
a |
1 |
d |
1 |
c |
- |
d |
c |
a |
d |
1 |
b |
1 |
5 |
2,00 |
Klára |
1 |
1 |
a |
1 |
a |
1 |
c |
1 |
1 |
a |
1 |
1 |
1 |
b |
1 |
10 |
8,33 |
Michal |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
c |
a |
1 |
1 |
1 |
b |
1 |
12 |
11,00 |
Vít |
b |
a |
1 |
1 |
1 |
b |
c |
1 |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
b |
1 |
9 |
7,33 |
Mirka |
a |
1 |
a |
1 |
1 |
1 |
a |
1 |
1 |
a |
1 |
1 |
1 |
b |
1 |
10 |
8,33 |
Jakub |
a |
d |
a |
a |
1 |
b |
1 |
1 |
b |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
- |
8 |
6,00 |
Ondřej |
b |
c |
a |
1 |
1 |
1 |
c |
1 |
1 |
a |
1 |
1 |
1 |
b |
1 |
9 |
7,00 |
Adam |
a |
1 |
b |
1 |
b |
- |
a |
1 |
- |
1 |
1 |
- |
1 |
- |
- |
6 |
4,67 |
Pavla |
a |
a |
a |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
b |
a |
1 |
c |
1 |
b |
1 |
8 |
5,67 |
Lucie |
1 |
1 |
a |
1 |
a |
1 |
a |
1 |
1 |
a |
1 |
c |
1 |
b |
1 |
9 |
7,00 |
Alena |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
b |
1 |
1 |
1 |
a |
d |
1 |
1 |
b |
1 |
11 |
9,67 |
Tomáš |
a |
b |
a |
1 |
b |
1 |
c |
1 |
a |
a |
1 |
1 |
1 |
b |
1 |
7 |
4,33 |
Patrik |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
- |
12 |
12,00 |
Povšimněte si např. výsledků Michala a Patrika. Oba mají shodný počet bodů v hrubém skóru v testu. Oba nevyřešili tři úlohy. Patrik je však neřešil vůbec, Michal je řešil nesprávně. Přepočet korekce na hádání zvýhodňuje Patrika, kterému ponechává původní počet bodů. Michalovi je po přepočtu bodový zisk o bod snížen. Přepočet korekce na hádání vychází z pravděpodobnosti, že čím méně znalostí žák má, tím více se dopouští chyb a tudíž je větší pravděpodobnost, že správné výsledky jsou uhodnuté.
Který český spisovatel a dramatik je autorem díla „Largo desolato“?
V kmeni této úlohy je nápovědou slovo „dramatik“. Jelikož z uvedených spisovatelů je současně dramatikem pouze Václav Havel, je jasné, že autorem díla Largo desolato je on. Žák tudíž ke správnému vyřešení úlohy nemusí vědět, kdo je autorem díla Largo desolato, ani že toto dílo je divadelní hra (drama). Kmen úlohy by stačilo přeformulovat např. takto:
Který z uvedených spisovatelů je autorem díla „Largo desolato“?
Ve druhé modelové úloze:
Který z uvedených živočichů je australským endemitem?
je nápovědou volba ježury australské správné odpovědi. Žák nemusí přemýšlet, co je endemit (endemický druh), ani o rozšíření jednotlivých živočišných druhů, ale stačí, když si uvědomí, že australský endemit bude živočich s druhovým jménem „australská“. Přeformulování úlohy by mohlo spočívat ve volbě jiného endemického druhu Austrálie, např.:
Který z uvedených živočichů je australským endemitem?
3. Ve třetí modelové úloze:
Která z bitev 2. světové války se stala rozhodujícím obratem v bojích na východní frontě?
je nezamýšlenou nápovědou upřesnění východní fronty v kmenu úlohy spolu s tím, že v nabízených odpovědích je uvedena pouze jediná bitva odehrávající se na východní frontě, bitva u Stalingradu. Žák tedy nemusí přemýšlet o strategickém významu jednotlivých bitev, postačí, když bude vědět, že Stalingrad ležel na území bývalého Sovětského svazu, tedy v místech východní fronty. Přeformulování je možné různými způsoby podle toho, jaká vědomost má být úlohou zjišťována. Pokud by šlo primárně o boje na východní frontě, bylo by třeba zaměnit distraktory např. takto:
Která z bitev 2. světové války se stala rozhodujícím obratem v bojích na východní frontě?
V nabízených odpovědích jsou nyní uvedeny pouze bitvy, které se odehrály na východní frontě a žák musí posoudit jejich strategický význam. Pokud by šlo autorovi úlohy o rozhodující bitvu v rámci celé 2. světové války, je nutné opravit jednak kmen úlohy a jednak zaměnit nabízenou odpověď d) bitva o Midway, neboť šlo o bitvu klíčovou pro průběh války v Tichomoří a řešení úlohy by tak umožnilo dvojí výklad. Bylo by proto vhodnější nahradit bitvu o Midway nějakou strategicky méně významnou alternativou:
Která z bitev se stala rozhodujícím obratem v rámci bojů 2. světové války?