Řešení

Úlohy uzavřené s výběrem odpovědi

1. Vyberte, která z uvedených dvojic logicky nepatří do následujícího výběru:

a) Karel Poláček – Bylo nás pět
b) Karel Jaromír Erben – Kytice
c) Vladislav Vančura – Pole orná a válečná

d) Bertold Brecht – Žebrácká opera


je pro účely didaktického testu naprosto nevhodná a nepřípustná. Jedná se totiž o úlohu vyloženě kvízového charakteru, které by se neměly v didaktickém testu vůbec objevit. Navíc není vůbec zřejmě, jaké kritérium měl autor úlohy na mysli a z jakého hlediska je výběru nabídnuta dvojice, která do něj nepatří. Jakoukoliv odpověď je totiž možné považovat za správné řešení:

a) Karel Poláček – Bylo nás pět: jako jediná z uvedených možností je literaturou primárně určenou pro děti a mládež. Ostatní možnosti uvádějí díla určená pro dospělé.


b) Karel Jaromír Erben – Kytice: jako jediná z uvedených možností je básnickou sbírkou, ostatní možnosti uvádějí díla prozaická či dramatická.


c) Vladislav Vančura – Pole orná a válečná: jako jediná z uvedených možností představuje dílo, které nebylo zfilmováno.


d) Bertold Brecht – Žebrácká opera: jako jediná z uvedených možností představuje dramatické dílo, divadelní hru. Navíc Bertold Brecht na rozdíl od ostatních variant odpovědí nebyl český spisovatel.


Vzhledem k tomu, že v této podobě je úloha neakceptovatelná, je nutné přistoupit k jejímu přeformulování. Bohužel ze stávající podoby úlohy je velmi těžké odhadnout původní autorův záměr, tedy to, co mělo být uvedenou úlohou vůbec zjišťováno. Vzhledem k tomu, že jako varianty odpovědi jsou nabízeny dvojice, je při přeformulování úlohy možno vycházet z předpokladu, že jedna z dvojic by mohla být uvedena chybně, např.:


1. Vyberte, která z následujících dvojic představuje nesprávnou kombinaci autora a jeho díla:

a) Karel Poláček – Bylo nás pět
b) Karel Jaromír Erben – Kytice
c) Vladislav Vančura – Kašpar Lén mstitel
d) Bertold Brecht – Žebrácká opera


Takto přeformulovaná uzavřená úloha s výběrem jedné nesprávné odpovědi je již akceptovatelná. Uvádí jedinou nesprávnou kombinaci autora a jeho díla, a sice variantu c) Vladislav Vančura – Kašpar Lén mstitel. Autorem tohoto díla je Karel Matěj Čapek-Chod.


2. Který z uvedených výroků není správný?

a) Řád dravci nepatří mezi savce.
b) Plži nemají rozptýlenou nervovou soustavu.
c) Součástí trávicí soustavy člověka není brzlík (thymus).

d) Ptáci se nevyvinuli z druhohorních dinosaurů.


Je sice formulována tak, že má jednoznačnou odpověď, variantu d) Ptáci se nevyvinuli z druhohorních dinosaurů, nicméně problémem je použití dvojího záporu. Jeden zápor je formulován v kmenu úlohy, druhý zápor je formulován v každé z nabízených variant odpovědí. Pro žáky zejména na úrovni základní školy se tak velmi znesnadňuje pochopení úlohy a toho, na co má vlastně odpovídat. Přestože je tedy úloha z formálního hlediska v pořádku, z didaktického hlediska vhodná není. Bylo by tedy vhodnější přeformulovat ji tak, aby obsahovala pouze jeden zápor, a sice v kmenu úlohy, tedy např.:


2. Který z uvedených výroků není správný?

a) Řád šelmy patří mezi savce.
b) Plži mají uzlinovou nervovou soustavu.
c) Součástí trávicí soustavy člověka je dvanáctník (duodenum).
d) Obojživelníci se vyvinuli z druhohorních dinosaurů.


3. Která z následujících možností neudává nejvyšší horu určitého kontinentu?

a) Mount McKinley
b) Aconcagua
c) Mount Vinson
d) Mount Everest
e) Mount Kosciusko
f) Elbrus
g) Kilimandžáro

h) všechny uvedené hory jsou nejvyššími vrcholy svých kontinentů


Obsahuje skrytý chyták. Úlohy s chytáky by se v didaktických testech neměly vůbec objevovat. Všechny uvedené možnosti sice udávají nejvyšší vrcholy kontinentů, na kterých leží (takže v úvahu jako správná odpověď připadá volba varianty h) všechny uvedené hory jsou nejvyššími vrcholy svých kontinentů), nicméně není jasné, zda je Amerika míněna jako jednotný kontinent, nebo zda je uvažována Severní Amerika jako jeden kontinent a Jižní Amerika jako druhý kontinent. Pokud by učitel považoval při tvorbě úlohy Ameriku za jediný kontinent, pak se jako správná odpověď jeví varianta a) Mount McKinley, neboť tento aljašský vrchol je sice nejvyšší horou Severní Ameriky, ale nikoliv celé Ameriky. Tím je andská Aconcagua, která je o 768 metrů vyšší. Jako jedna z možností přeformulování se nabízí vynechání sporné varianty h):


3. Která z následujících možností neudává nejvyšší horu určitého kontinentu?

a) Mount McKinley
b) Aconcagua
c) Mount Vinson
d) Mount Everest
e) Mount Kosciusko
f) Elbrus

g) Kilimandžáro


Tím se jedinou legitimní správnou odpovědí stává varianta a) Mount McKinley. Přesto úloha zůstává matoucí a může u žáků vyvolávat pochybnosti o správnosti odpovědi. Další komplikaci představuje Elbrus. Podle různých geografických pramenů je jednou udáván jako nejvyšší hora Evropy kavkazský Elbrus, jindy zase alpský Mont Blanc. Ačkoliv převažujícím názorem je, že nejvyšší horou Evropy je skutečně Elbrus, žáci se mohli setkat i s jiným pojetím. Bylo by proto lepší přeformulovat úlohu tak, aby byla jednoznačná a neponechávala prostor pro zbytečné spekulace, tedy např.:


3. Která z následujících možností neudává nejvyšší horu určitého kontinentu?

a) Aconcagua
b) Mount Vinson
c) Mount Everest
d) Mount Kosciusko
e) Monte Rosa

f) Kilimandžáro


Tím, že z nabídky je odstraněna možnost Mount McKinley, odpadá nejasnost ohledně pojetí amerického kontinentu a tím pádem jeho nejvyšších vrcholů. Jako správná možnost byla změněna nejvyšší hora Evropy. Aby se předešlo sporům o dvojí výklad ohledně Elbrusu či Mont Blancu, byla jako možnost zvolena hora (Monte Rosa), která ani v rámci Alp není nejvyšším vrcholem. Tím je volba varianty e) Monte Rosa jednoznačně správnou odpovědí.